ジンチョウゲ の山 7 月 2 週
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○自由な題名
○ゼネラリストとスペシャリスト

○In eighteenth century(感) 英文のみのページ(翻訳用)
In eighteenth century Britain, fa1milies began to express affection more openly than before. In addition it seems that for the first time children were no longer thought of as small adults, but as a distinct group of people with special needs. A century after the Quaker, Penn, there was a growing voice advising gentleness with children. One popular eighteenth-century handbook on the upbringing of children, itself a significant development, warned: "Severe and frequent whipping is, I think, a very bad practice." In 1798 another handbook told mothers that "The first object in the education of a child should be to acquire its affection, and the second to obtain its confidence. The most likely thing to expand a youthful mind is … praise.
Girls, however, continued to be victims of the parents' desire to make them match the popular idea of feminine beauty of slim bodies, tight waists and a pale appearance. To achieve this aim, and so improve the chances of a good marriage, parents forced their daughters into tightly waisted clothes, and gave them only little food to avoid an unfashionably healthy appearance. Undoubtedly this behaviour explains the idea and reality of frail feminine health which continued into the nineteenth century.
Parents still often decided on a suitable marriage for their children, but they increasingly sought their childlen's opinion. However, sons and daughters often had to many against their wishes. One man, forced to give up the only woman he ever loved, wrote, "l sighed as a lover, but I obeyed as a son. "But love and companionship were slowly becoming accepted reasons for marriage. As one husband wrote to his wife after fifteen years of marriage, "l have only time to say that I love you dearly, - best of women, best of wives, and best of friends. "If such feelings described a sixteenth- or seventeenth-century marriage they were less openly stated, and perhaps less openly expected.
The increase in affection was partly because people could now expect a reasonably long life. This resulted mainly from improved diet and the greater cleanliness of cotton rather than woollen underclothing. However, it was also the result of a growing idea of kindness. For perhaps the first time people started to believe that cruelty either to humans or animals was wrong. It did not prevent bad facto・y conditions, but it did help those trying to end slavery. At the root of this dislike of cruelty was the idea that every human was an individual.
This growing individualism showed itself in a desire for privacy. In the seventeenth century middleclass and wealthier families were served by servants, who listened to their conversation as they ate. They lived in rooms that led one to another, usually through wide double doors. Not even the bedrooms were private. But in the eighteenth century fa1milies began to eat alone, preferring to serve themselves than to have servants listening to everything they had to say. They also rebuilt the insides of their homes, putting in corridors, so that each person in the family had his or her own private bedroom.
Britain was ahead of the rest of Europe in this individualism. Almost certainly this was the result of the political as well as economic strength of the middle class, and the way in which the middle class mixed so easily with the gentry and aristocracy. Individualism was important to trade and industrial success.

★一九七九年一月一七日から(感)
 【1】一九七九年一月一七日から同年二月九日までの朝日新聞『いま学校で』欄に、十六回にわたって「テストの点数は人間の価値を測る絶対的な尺度であり得るか」という問題について、A、B両氏の紙上討論とも言える「往復書簡」が掲載された。【2】両氏の主張の一部についての要旨は次のような内容である。

A氏
 まず、人間の価値ということであるが、どこの学校においても知育、徳育、体育の調和のとれたことだと考えている。【3】だからこそ、「全人教育」ということばが非難しがたく幅をきかせているのである。その半面「知育偏重」「受験体制」「テスト主義」などということばが罪悪のごとく非難されている。【4】しかし、今までの教育を受け、受験をし、テストを課せられてきたものが、皆、人間性に問題があるのであろうか。
 テストはやはり必要ではないか。およそ強制のともなわない教育などというものはあり得ない。【5】強制がなければ自発的に知識を身につけにくいものである。子どもを本能のままにまかせたら遊んでばかりいて、しまつにおえないのではないか。
 【6】十題のうち三題間違えて七点という場合、「あなたの努力は七割でしたね。こんどは八割、九割とがん張りましょうね。」という励ましであり、評点と評価を明確に区別する必要はない。もし競争原理を否定したらどんな世の中になるであろうか。【7】オリンピック、野球、相撲、ラグビー、政治、経済、文化等々、社会各般の活動はみな停止せねばならなくなるであろう。
 今学校では、体育の教科も他の教科も必修になっている。体育の時間の生徒の心理状態も学科の時間の生徒のそれも同じである。【8】走るなら速く走りたいし、理解はできるだけ早くしたいという気持ちは同じである。人より速く走るな、理解は人より早くするなというのは、根っから無理な話である。

【9】B氏
 今の社会が貨幣を軸として回転しているように、今の学校は点数を軸として回転している。テストはひんぱんにおこなわれ、そのテストで一点でも多くの点数をとろうとして血まなこになっている。∵【0】そしてこの点数は学校を卒業した後の人生にも何らかの影響を及ぼす仕組みになっている。
 また学校は優等生が多いか少ないかによって一流、二流……と序列化され、いまの日本の学校は小学校から大学まで単一のピラミッド組織に組み込まれているが、そのピラミッドを構成している一つ一つの積み石は、せんじ詰めれば点数であり、また、今回論点の中心となっている『テストの点数は人間の価値を測る絶対的な尺度である』という等式(点数=人間の価値)にほかならない。
 教育には強制が必要だという信念は、ほとんど大多数の教育者のゆるぎない信念となっているようだが、日曜画家や市民大学をこころざす人が増えているように、それは人間が強制なしに学ぶ強い本能をもっていることを物語っている。
 教育には評価は必要であるが、評点は不必要であるばかりでなく有害である。評点のめざすところは結局は点とり競争であり、学校を、共に学ぶ場所でなく、優勝劣敗、弱肉強食の荒涼たる「勉強強制収容所」に変えてしまった原因の一つである。
 それは人間は競争のみによってのみ進歩するものだ、という競争原理が生み出したものであり、この競争原理を否定しない限り、今日の学校の荒廃をなくすことはできない。